شرکت صنعتی و معدنی

اپال پارسیان سنگان

درباره اپال پارسیان سنگان

                                                                                

معرفی شرکت اپال پارسیان سنگان
شرکت اپال پارسیان سنگان زیر مجموعه هولدینگ سرمایه گذاری پارسیان، در سال 1394 در راستای خصوصی سازی بخش های دولتی، 60 درصد از سهام ایمیدرو را در بهره برداری و توسعه کارخانه کنسانتره 2.6 میلیون تنی در جوار مجتمع سنگ آهن سنگان جهت توسعه و سرمایه گذاری در حوزه فولاد کشور خریداری نمود و با اعتبار خویش عمليات اجرايي ساخت کارخانه گندله سازی 5 میلیون تنی را از  ارديبهشت سال 1395 آغاز  و در سال 1398 به بهره برداري رساند و در حال حاضر در حال تکمیل پروژه کنسانتره 2.4 میلیون تنی می باشد. محصولات اين شركت شامل کنسانتره و گندله آهن مي باشد كه تولید کنسانتره آن با ظرفيت اسمي 2.6 میلیون تن در سال و گندله سازی با تولید 5 میلیون تن در سال آغاز به فعاليت نموده است. کنسانتره تولیدی این شركت جهت خوراک کارخانه گندله سازی 5 میلیون تنی استفاده می شود و کارخانه گندله سازی علاوه بر مصرف کنسانتره تولید خود شرکت با توجه به ظرفیت موجود از کنسانتره خریداری شده از سایر شرکت ها نیز جهت تولید گندله استفاده می نماید و گندله تولیدی جهت تکمیل زنجیره تولید فولاد مورد استفاده قرار مي گيرد.


اولین بارگیری ریلی محصول گندله در منطقه معدنی سنگان توسط شرکت اپال پارسیان سنگان در بهمن ماه سال 1396 به صورت مکانیزه و با کمترین آلودگی زیست محیطی در محوطه ایستگاه راه آهن  مجتمع سنگ آهن سنگان صورت پذیرفت که در این عملیات، محصول گندله توسط قطار باری به مقصد شرکت فولاد خراسان حمل گردید. بخش حمل و نقل ریلی شرکت اپال پارسیان سنگان دارای یک لاین بارگیری بوده و در هر ساعت می تواند به طور میانگین 25 واگن باری را بارگیری نماید.
بخش حمل و نقل ریلی نیز بنا به دلایل متعدد از قبیل قابلیت حمل انبوه بار، مصرف پایین انرژی و رعایت موازین حفاظت از محیط زیست دارای جایگاه خاصی در بخش حمل و نقل، جهت برقراری ارتباط و توسعه پایدار می باشد.
بارگیرخانه کامیونی شرکت اپال پارسیان سنگان نیزکه به عنوان اولین و تنها بارگیر خانه مکانیزه منطقه معدنی سنگان و استان خراسان رضوی می باشد که در سال 1396 به بهره برداری رسیده، این بخش دارای سه لاین بارگیری بوده و می تواند در هر ساعت 110 کامیون باری با میزان تناژ 2500 تن محصول را بارگیری نماید.

محصولات اصلی شرکت اپال پارسیان سنگان
اين شركت از مجتمع كارخانه های خردايش، كنستانتره و گندله سازی در زميني حدود 100 هکتار واقع شده است.

    - كارخانه سنگ شکني با ظرفيت حدود 8 ميليون تن در سال (1500 تن در ساعت).
    - كارخانه كنستانتره با ظرفيت 2.6 ميليون تن در سال.
    - كارخانه گندله سازی با طرفيت 5 ميليون تن در سال.
علاوه بر محصولات اصلي فوق الذكر، خدماتي مانند نصب و راه اندازی، تعميرات و نگهداری، بازرسي تجهيزات و ماشين آلات مورد نياز شركت، خريد وتهيه انواع ماشين آلات و تجهيزات و تاسيسات و مصالح مورد نياز توليد، انجام خدمات مهندسي، مشاوره های آموزشي، مديريت و فراهم نمودن دانش فني از داخل كشور و يا خارج از كشور نيز جزء فعاليتهای شركت ميباشد.

کارخانه تولید کنسانتره 2.6میلیون تن
کارخانه کنسانتره 2.6 میلیون تنی شرکت اپال پارسیان سنگان بعنوان اولین کارخانه کنسانتره آهن در منطقه سنگان در اردیبهشت 1391 به بهره برداری رسید. در سال 1398 با تولید بیش از 3 میلیون تن کنسانتره  آهن توانست رکورد تولید را ثبت نماید.
خوراک این کارخانه با نرخ 700 تن بر ساعت از محصول واحد سنگ شکنی ( کراشر) تامین می شود. سنگ آهن طی سه مرحله آسیا کنی به ترتیب وارد آسیای خودشکن، آسیای گلوله ای  و آسیاهای برجی می شود. ابعاد سنگ از 200 میلیمترخوراک اولیه  در آسیای خودشکن به 350 میکرون ،در آسیای گلوله ای به 70 میکرون و در آسیاهای برجی به 38 میکرون می رسد.
بعد از هر مرحله آسیاکنی  به منظور افزایش درجه آزادی، تعدادی جداکننده مغناطیسی ، عیار آهن را افزایش و محصول به آسیای مرحله بعد می رود. در پایان به منظور کاهش گوگرد کنسانتره وارد مدار فلوتاسیون می شود. سپس به مرحله آبگیری با فیلترپرس و نهایتا به انبار محصول می رود. محصول این کارخانه با عیار بالای 67 درصد آهن و ابعاد 38 میکرون و رطوبت ماکزیمم 9.5 درصد جهت ورود به کارخانه گندله سازی به انبار محصول وارد می شود.

کارخانه تولید کنسانتره 2.4میلیون تن
پروژه احداث کارخانه کنسانتره با ظرفیت تولید 4/2 میلیون تن درسال شرکت اپال پارسیان سنگان با هدف رساندن ظرفیت تولید کنسانتره به 5 میلیون تن در سال تعریف شده است تا بتواند خوراک ورودی واحد گندله سازی با ظرفیت 5 میلیون تن در سال را تامین نماید.
 فرآيندها و عمليات پيش بيني شده در این طرح به طور خلاصه پس از انتقال ماده معدني از محل سنگ شکن به كارخانه توسط نوار نقاله، شامل خردايش ثانويه، جدايش هاي مغناطيسي چند مرحله اي، آسياها، تيکنر باطله و بازيابي آب فرآيند، فيلتراسيون كنسانتره، ذخيره سازي، بارگيري و حمل كنسانتره مي باشد. خوراک اصلی کارخانه (کنسانتره) سنگ آهن است كه از آنومالي هاي سنگان تامين مي گردد و اين كارخانه سالانه به بیش از 5 ميليون تن سنگ آهن نياز دارد.
مکان يابي كارخانه داخل محدوده مجتمع معدني سنگان و بر اساس مطالعات كارشناسي و مهندسي صورت گرفته است. ماده معدني مورد نياز اين كارخانه از آنوماليهاي غربي سنگان و توده B تامين مي گردد. اين توده مگنتيتي كم سولفور مي باشد و نياز به فلوتاسيون و سولفور زدايي ندارد.
اجرای این پروژه بصورت EPC طی قراردادی به شرکت های آسکوتک بعنوان پیمانکار خارجی و شرکت سازه های صنعتی آذران بعنوان پیمانکار داخلی که در مجموع پیمانکاران نامیده می شوند واگذار شده است.
 شایان ذکر است پیشرفت فیزیکی پروژه در حال حاضر بالغ بر 30 درصد می باشد و پیش بینی می شود نصب بخش عمده ای از تجهیزات در سال 1402 انجام و در اوایل سال 1403 کارخانه به بهره برداری برسد.
کارخانه تولید گندله 5 میلیون تن
شرکت اپال پارسیان سنگان در مهرماه 1396 کارخانه گندله سازی خود را با ظرفیت 5 میلیون تن در سال به بهره برداری رساند. پروژه ساخت این کارخانه با مشارکت و همکاری شرکت سازه های صنعتی آذران به عنوان سازنده داخلی و تیم مهندسی تورکس (TOREX) به ثمر رسیده است.
 این شرکت افتخار دارد در کنار بهره گیری از بهترین تجهیزات به روز خارجی حجم بسیار زیادی از تجهیزات خود را از سازندگان داخل کشور تامین کند.
در فرآیند تولید این کارخانه که با تکنولوژی پخت کوره زنجیر متحرک یا لورگی طراحی شده است، تولید گندله خام پس از اختلاط مواد اولیه کنسانتره آهن، بنتونیت و سود سوزآور، در دیسک های دوار انجام می شود. گندله خام تولیدی بعد از دو مرحله ی دانه بندی و استاندارد سازی اولیه، در ماشین پخت مطابق با منحنی حرارتی از پیش تعیین شده برای دستگاه، پخته و استحکام سازی می شود. خروجی ماشین پخت پس از دانه بندی نهایی جهت ذخیره سازی و یا بارگیری ریلی و جاده ای ارسال می شود.
این محصول عمدتاً در کوره های احیاء مستقیم مورد استفاده قرار می گیرد و کاهش در مصرف انرژی کارخانه های فولادی، افزایش کارایی کوره های قوس الکتریکی و کوره های بلند، کاهش آلودگی محیط زیست و سهولت در انبارش و انتقال از مزایای استفاده گندله سنگ آهن در صنایع فولادی می باشد.

 

 

گالری تصاویر

معرفی شرکت اپال پارسیان سنگان در قالب فیلم