شرکت صنعتی و معدنی

اپال پارسیان سنگان

حمل و نقل ریلی و جاده ای

حمل و نقل ریلی

 

 

واحد حمل و نقل ریلی شرکت اپال پارسیان سنگان در بهمن ماه سال 1396 کار خود را با راه اندازی بارگیرخانه ریلی، واقع در ایستگاه اختصاصی مجتمع سنگ آهن سنگان آغاز نمود . این واحد از ابتدای راه اندازی تا پایان تیر ماه 1403 توانسته است  میزان 7/5 میلیون تن گندله معادل حدود 110,000 دستگاه واگن به مقاصد مختلف کشور بارگیری و ارسال نماید که از این مقدار 1/5 میلیون تن برای صادرات محصول تولیدی بوده است . ایستگاه اختصاصی مجتمع سنگ‌ آهن سنگان طی سالهای 1387 الی 1391 ساخته شده است و دارای ظرفیت بارگیری 8 میلیون تن در سال می باشد و 5 میلیون تن از این ظرفیت در اختیار مجتمع اپال پارسیان سنگان قرار دارد.

بخش حمل و نقل ریلی با توجه به مزایای آن شامل ( حمل و نقل انبوه بار ، کاهش مصرف سوخت ، کاهش آلودگی محیط زیست ، استهلاک پایین ، هزینه حمل کمتر و ... ) از جایگاه ویژه ای جهت توسعه پایدار در بخش حمل و نقل ریلی برخوردار می باشد .

بارگیرخانه ریلی اپال پارسیان به صورت کاملا مکانیزه و با سرعت و دقت بسیار بالا ، امکان بارگیری انواع واگنهای باری من جمله لبه بلند ، لبه کوتاه و شن کش را فراهم نموده است. این واحد در کنار حمل جاده ای توانسته است علاوه بر کاهش هزینه حمل باعث کاهش تصادفات جاده ای و آلودگی محیط زیست منطقه سنگان نیز  شود. همچنین با حفظ سرمایه ملی که همان صرفه جویی در مصرف سوخت یارانه ای می باشد کاهش هزینه تمام شده تولید در تهیه محصول نهایی وکمک به قدرت خرید مصرف کننده با رونق اقتصاد کشور را نیز به همراه دارد.

 

حمل و نقل جاده ای:

 

در راستای توزین و حمل و نقل محصولات شرکت اپال پارسیان سنگان، این واحد به صورت شبانه روزی از اواخر سال 1394 و ابتدای شروع فعالیت مجتمع اپال پارسیان، آغاز به کار کرده که توزین و حمل کنسانتره توسط آن انجام می گرفت که در ادامه با تولید سالانه گندله به مقدار 5 میلیون تن و با توجه به تولید سالانه 2.6 میلیون تنی کارخانه کنسانتره، خط تولید گندله نیاز به کنسانتره بیشتری داشته، که این کمبود توسط کنسانتره و سنگ آهن خریداره شده از مبادی مختلف کشور محقق، توزین و ذخیره سازی می گردد.

به همین منظور از ابتدای فعالیت باسکول علاوه بر خروج کنسانتره، خروج گندله، ورودی کنسانتره ( تخلیه، دپوسازی و جابجایی ) آن صورت می گیرد.

تراک لودینگ ( بارگیری کامیونی ) شامل سه لاین بوده که قابلیت بارگیری تا 20 هزار تن در شبانه روز را دارد. باسکول های آن از برند شرکت پارس موازین نیز می باشد.
همچنین در شرایطی که خروجی از شرکت اپال پارسیان نیاز به سرعت بالاتر داشته باشد بارگیری توسط لودر انجام می شود که می تواند انواع کامیون کانتینردار، بغلدار و کفی ( کیسه جامبو ) صورت پذیرد.

این واحد با توجه به گستردگی فعالیت در ورودی، خروجی و جابجایی ها از چندین باسکول و بخش های زیرمجموعه تشکیل شده که به شرح ذیل می باشد:
1. باسکول داخلی سایت واقع در شمال کارخانه کنسانتره جهت جابجایی کنسانتره بین دپو ها و انبارها، خروجی باطله
2. باسکول ضلع شرقی سایت - کنسانتره و سنگ آهن ورودی به سایت
3. باسکول کراشر ( 400 تن ) - واقع در مجتمع دولتی جهت توزین دامپ تراک نوبت دهی 
4. بارگیری گندله توسط تراک لودینگ
5. بخش امار - ثبت گزارشات آمارهای ورودی و خروجی