تعریف: سیستمی که در آن سرمایههای اطلاعاتی سازمانی شناسایی و مدیریت میشود و در اختیار تمام اعضای سازمان قرار میگیرد تا از آن استفاده کنند.
مدیریت دانش ( Knowledge management KM) به معنای در دسترس قرار دادن نظاممند اطلاعات و اندوختههای علمی است، به گونهای که به هنگام نیاز، در اختیار افرادی که نیازمند آنها هستند، قرار گیرند تا آنها بتوانند کار روزمره خود را با بازدهی بیشتر و مؤثرتر انجام دهند. مدیریت دانش، شامل یک سری استراتژی و راهکار برای شناسایی، ایجاد، نمایندگی، پخش و تطبیق بینشها و تجارب در سازمان میباشد.( دانلود فرم ثبت درس آموخته ها)
اتفاقات و مسائل بارها در سازمان تکرار میشوند و هربار از همان جایی که چند وقت پیش آسیب دیده ایم دوباره آسیب میبینیم. این موضوع در مورد مشکلات مختلف تکرار میشود و اغلب حافظه سازمانی هم آن را به خاطر نمیآورد.
گروهی کاری عالی انجام میدهد ولی کسی آن را تبدیل به دانش برای کل سازمان نمیکند و اعضای دیگر سازمان این روش عملکرد و بهبود را نمیآموزند.
خلق دانش:
- اتفاقات (خرابی دستگاه، محصول نامنطبق، خرید، فروش، شکایات مشتریان و ...)
- جستجو و مشاهده روندها
- مصاحبه با پرسنل و خبرگان سازمان
- رویدادها (ممیزی، ارزیابی، نمایشگاه، بازدید، ماموریت و ...)
لینک نرم افزار مدیریت دانش: 94.101.186.237:91
دانلود فایل آموزشی نرم افزار مدیریت دانش
نقشه راه دانش: