شرکت صنعتی و معدنی

اپال پارسیان سنگان

مدیریت دانش

تعریف: سیستمی که در آن سرمایه‌های اطلاعاتی سازمانی شناسایی و مدیریت می‌شود و در اختیار تمام اعضای سازمان قرار می‌گیرد تا از آن استفاده کنند.

مدیریت دانش ( Knowledge management  KM) به معنای در دسترس قرار دادن نظام‌مند اطلاعات و اندوخته‌های علمی است، به گونه‌ای که به هنگام نیاز، در اختیار افرادی که نیازمند آن‌ها هستند، قرار گیرند تا آن‌ها بتوانند کار روزمره خود را با بازدهی بیشتر و مؤثرتر انجام دهند. مدیریت دانش، شامل یک سری استراتژی و راهکار برای شناسایی، ایجاد، نمایندگی، پخش و تطبیق بینش‌ها و تجارب در سازمان می‌باشد.( دانلود فرم ثبت درس آموخته ها)

اتفاقات و مسائل بارها در سازمان تکرار می‌شوند و هربار از همان جایی که چند وقت پیش آسیب دیده ایم دوباره آسیب می‌بینیم. این موضوع در مورد مشکلات مختلف تکرار می‌شود و اغلب حافظه سازمانی هم آن را به خاطر نمی‌آورد.

گروهی کاری عالی انجام می‌دهد ولی کسی آن را تبدیل به دانش برای کل سازمان نمی‌کند و اعضای دیگر سازمان این روش عملکرد و بهبود را نمی‌آموزند.

 

              

 

خلق دانش:

  • اتفاقات (خرابی دستگاه، محصول نامنطبق، خرید، فروش، شکایات مشتریان و ...)
  • جستجو و مشاهده روندها
  • مصاحبه با پرسنل و خبرگان سازمان
  • رویدادها (ممیزی، ارزیابی، نمایشگاه، بازدید، ماموریت و ...)

 

 

 

لینک نرم افزار مدیریت دانش:       94.101.186.237:91

دانلود فایل آموزشی نرم افزار مدیریت دانش

 

نقشه راه دانش: